پیچک

زندگینامه دانشمندان
زندگینامه دانشمندان
در این وبلاگ می توانید شرح زندگی دانشمندان عرصه ها و علوم مختلف را بیابید و فرا بگیرید

"Frederick Herzberg"
 

 

 

"نظریه های بازدارنده ها و انگیزه ها"

"اگر کسی برای شما کار می کند و در استخدام شما است از او استفاده کنید در غیر این صورت از شر او راحت شوید زیرا حقوق و پاداشی که به او می پردازید به زودی حق مسلم او می شود."

 

 

 

 

زیست نامه هرزبرگ:

 

فردریک هرزبرگ در سال1923 متولد شد. او فارغ التحصیل دانشگاه نیویورک بوده و در سال 1951 مدیر موسسه تحقیقات روانشناسی و استاد دانشگاه در مدیریت شد. کتابهای مشهور او عبارت اند از (انگیزه های کار) و (سرشت بشر و کار). هرزبرگ از سال 1972 به دانشگاه یوتا منتقل شد و تا سال 2000 که فوت کرد در این دانشگاه تدریس می کرد.

 


 

دورنمای اندیشه هرزبرگ:

 

نظریه های هرزبرگ با نگرشهای التون مایو، ابراهام مازلو و مک گریگور به نام اندیشه های برخوردی و واکنشی به تئوریهای مدیریت علمی فردریک تیلور است.
در حقیقت این گروه از اندیشمندان به جداسازی فعالیتهای فیزیکی و فکری در سازمان اقدام کرده اند و بهره وری کارکنان سازمان را حاصل فعالیتهای فیزیکی نمی دانند بلکه حاصل هر دو عنصر کار فیزیکی و کار انگیزشی و فکری کارکنان دانسته اند. هرزبرگ کار فردی را قسمتی از کارگروهی می داند و افزایش بهره وری در سازمان را در ساختار کار گروهی می بیند. اگر چه روانشناسان به نظریه-های هرزبرگ کمتر توجه کرده اند اما مدیران نظریه های او را ارزشمند می دانند و آن را راهنمایی برای تقویت مدیریت در اداره سازمان تشخیص می دهند به ویژه نظریات او را دستور کاری برای نظام پرداخت بر پایه نتیجه و تعیین مزایای شغلی دانسته اند. مهمترین دستاوردهای هرزبرگ این است که علاقه به کسب دانش کاری را نمی توان از بیرون به افراد تزریق کرد بلکه به سازنده های انگیزشی در فرد بستگی دارد و می توان این توانمندی را در کارکنان به وجود آورد تا شخص بتواند به کسب تجربه و خود آموزی بپردازد.

ارکان اندیشه هرزبرگ:

 

نظریه انگیزه ها و بازدارنده های هرزبرگ در سال 1950با تحقیق در مورد 200 نفر از مهندسان و حسابداران شاکی از کار انجام شد. پس از این پژوهش، هرزبرگ دریافت که انسان دارای دو مجموعه از نیازها و احتیاجات است:
1. نیازهای شبیه حیوانات برای پرهیز از درد و کمبودها و رفع احتیاجات اولیه؛
2. نیازهای انسانی یا روانی و عاطفی.
هرزبرگ تأمین گروه نیازهای اول را «بازدارنده» و تأمین نیازهای دوم را«انگیزش» نامید. به نظر هرزبرگ عوامل بازدارنده محیطی و پیرامونی هستند مانند:
- سیاستها و خط مشی های اداری؛
- روابط کاری درون و برون سازمان؛
- روش سرپرستی و نظارت بر کارکنان؛
- روش پرداخت دستمزد و حقوق و مزایا؛
نظر هرزبرگ چنین است که اگر موارد بازدارنده رسیدگی و تأمین نشوند نارضایتی در کار پایدار می شود و هنگامی که برآورده می شوند کارکنان را خشنود می کنند و در ادامه کار آنها تسهیل می شود. از طرفی وقتی این نیازها تأمین شوند به صورت حق برای کارکنان در می آید و قطع و یا توقف آن نارضایتی به وجود خواهد آورد.
در مورد عوامل انگیزشی که سازنده های رشد و ترقی نیز معرفی شده اند به شخص و شخصیت و رفتار و روابط او ارتباط پیدا می کند و این عوامل درونی هستند مانند:
- تحصیل اهداف؛
- تشخیص، شناسایی، و روانشناختی شخصیتها؛
- شرایط کار و ماهیت کار؛
- مسئولیتها؛
- پیشرفتها؛
- رشد و ترقی؛
هرزبرگ معتقد است این دو گروه بایکدیگر متفاوت هستند. زیرا هر یک، گروه و دسته ای از احتیاجات و نیازها را برآورده می سازند. تئوری بازدارنده ها، انگیزشها از نتایج و بررسیهای هرزبرگ در مورد عوامل راضی کننده به دست آمده است. هرزبرگ عوامل انگیزشی را پایه رضایت بخشی و عوامل بازدارنده را اساس نارضایتی قلمداد می کند. به نظر هرزبرگ بعضی از این عوامل را نمی توان در یک گروه و یا دسته قرار داد و تقسیم بندی کرد مانند پرداخت حقوق و مزایا. زیرا این عوامل در صورتی که مورد توجه قرار نگیرند اثرات منفی نیز دارند، بنابراین در گروه بازدارنده ها و انگیزشها قرار می گیرند. هرزبرگ معتقد است رضایت کارکنان با پرداخت مناسب و یا کاهش ساعت کار آنان، افزایش مزایا، و بهبودبخشی شرایط کار حاصل می شود. اگر چه این عوامل در مرحله اول جهشی برای جلب رضایت آنان است اما در درازمدت تأثیر خود را از دست می دهد. آنچه که در این زمینه موثر است ناشناخته های دیگری مانند پیشرفت شغلی و شهرت کار و سازمان است.
هرزبرگ در کتاب «کار طبیعت بشر» به عوامل روانی در شغل اشاره می کند و معتقد است بشر نیازهای اولیه ای مانند حیوانات دارد که باید تامین و برآورده و ارضاء شوند تا به صورت عوامل بازدارنده ظاهر نشوند و دسته دیگری از عوامل هستند که به عوامل تهییج کننده یا انگیزشی مربوط و نامیده می شوند.
این دسته از عوامل به تکامل بخشی فرد در انجام وظیفه خود کمک می کند. این نگرش هرزبرگ تکمیل کننده نظریه های مازلو است. هرزبرگ وظیفه مدیران را در این می داند که محیط کاری مناسب را برای اظهار خلاقیت و نوآوری کارکنان باید فراهم آورند تا کارکنان بتوانند خود ظهور باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:فردریک,هرزبرگ,فردیک هرزبرگ,دانشمند,دانشمندان,زندگینامه,زندگینامه دانشمندان, توسط محمد براری